Information om Scoutläger Jamboree 2022

20 augusti, 2021 av Anders Dahlgren

Norra Åsum i Skåne 30 juli – 6 augusti

Östra Eneby-Haga Scoutkår vill informera och ta reda på intresse att delta på scoutlägret Jamboree 2022. Meddela era ledare om preliminärt intresse, bindande anmälan sker senare. Deltagaravgiften kommer vi försöka minska genom olika aktiviter för att samla in pengar under höst och vår.

En nationell jamboree är ett jätteläger som samlar scouter från hela landet och som också gästas av scouter från andra delar av världen. En nationell jamboree sker vart fjärde år. Under en vecka möts mer än 10 000 barn, unga och vuxna för att tillsammans skapa och uppleva äventyr, utmana sig själva och lära känna nya kompisar.

Jamboree22 arrangeras i Norra Åsum i Skåne. Lägerområdet ligger ett par kilometer sydväst om Kristianstad och har en blandad terräng, både äng, skog, glesa dungar och vattendrag, vilket passar scouting och lägeräventyr perfekt. Dessutom finns en färdig infrastruktur med vatten, avlopp samt flera fasta byggnader på området som kommer att underlätta både planering och utförande för jamboreen.

Lägerområdet delas in i byar för en eller flera scoutkårer där man bor i tält under veckan. Troligen kommer vi i Östra Eneby-Haga Scoutkår att försöka hitta en annan scoutkår från Östergötland att dela by med. Under lägerveckan umgås man och deltar i olika aktiviteter.

Resa till och från lägret kommer att organiseras gemensamt. Att delta på ett scoutläger är ett minne för livet!

Snabbinfo om Jamboree22

VAR: Norra Åsum utanför Kristianstad
NÄR: lördag 30 juli – lördag 6 augusti 2022
VEM: För åldersgrupperna 10-18 år, upptäckare, äventyrare och utmanare
RESA: Kommer att anordnas gemensamt för scoutkåren (ex. tåg, buss, minibuss)
KOSTNAD: Avgiften för Jamboree22 är för deltagare 2950:- och för ledare 2700:-. Kostnad för resa och fickpengar tillkommer. I avgiften till jamboreen ingår alla aktiviteter, mat och upplevelser utöver det vanliga.
ANMÄLAN: Anmälan kommer att öppna i oktober 2021
MER INFORMATION: https://jamboree.se