Anmälan Jamboree22

23 december, 2021 av Anders Dahlgren

Nu är det dags att anmäla sig till scoutlägret Jamboree 2022: Anmälan jamboree 22
Anmälan är öppen till den 8:e januari och sker via scouternas medlemssystem scoutnet där det finns mer information och ett antal frågor att besvara. Föräldrar får också ett e-postmeddelande med lathund för anmälan.

Deltagande är för åldersgrupperna 10-18 år, upptäckare, äventyrare och utmanare finns ett anpassat dagsprogram. För spårarna finns möjlighet att delta för de som fyller 10 år under 2022.

En nationell jamboree är ett jätteläger som samlar scouter från hela landet och som också gästas av scouter från andra delar av världen. En nationell jamboree sker vart fjärde år. Under en vecka möts mer än 10 000 barn, unga och vuxna för att tillsammans skapa och uppleva äventyr, utmana sig själva och lära känna nya kompisar.

Jamboree22 arrangeras i Norra Åsum i Skåne. Lägerområdet ligger ett par kilometer sydväst om Kristianstad och har en blandad terräng, både äng, skog, glesa dungar och vattendrag, vilket passar scouting och lägeräventyr perfekt. Dessutom finns en färdig infrastruktur med vatten, avlopp samt flera fasta byggnader på området som kommer att underlätta både planering och utförande för jamboreen.
Lägerområdet delas in i byar för en eller flera scoutkårer där man bor i tält under veckan. Troligen kommer vi i Östra Eneby-Haga Scoutkår att försöka hitta en annan scoutkår från Östergötland att dela by med. Under lägerveckan umgås man och deltar i olika aktiviteter.

Genom att vi under terminan arbetat med att samla in pengar har vi möjlighet att subventionera deltagaravgiften ordentligt. Kostnaden som visas i Scoutnet är det subventionerade priset. Resa och fickpengar tillkommer. Resa kommer vi att organisera gemensamt och eventuellt gemensamt med distriktet.

Snabbinfo Jamboree 22
VAR – Norra Åsum utanför Kristianstad
NÄR – lördag 30 juli – lördag 6 augusti 2022
VEM – För åldersgrupperna 10-18 år, upptäckare, äventyrare och utmanare finns ett anpassat dagsprogram
KOSTNAD – Hel vecka 1950kr, halv vecka 1050kr.